<> تفاهم نامه ۲۸۴۱۱ مورخ۸۸/۳/۱۲(توافق و تفاهم خوداظهاری عملکرد سال ۱۳۸۷ صاحبان مشاغل امور صنفی)
نوشته شده توسط : سید محمد حسینی

پـیـرو دسـتـورالعـمل شـمـاره ۱۲۶۱۹۰ مـورخ ۵/۱۲/۸۷ و نـامـه شـمـاره ۲۴۹۱۶/۳۳۱/۲۳۲ مورخ ۵/۳/۸۸ در خصوص توافق و تفاهم خوداظهاری مالیات عملکرد سال ۱۳۸۷ صاحبان مشاغل امور صنفی به پیوست تصویر صورتجلسه مورخ ۱۱/۳/۱۳۸۸ این سازمان با شورای اصناف کشور ارسال   می گردد. مقتضی است ترتیبی اتخاذ گردد تا ادارات امور مالیاتی مطابق مفاد صورتجلسه مذکور اقدامات لازم را به عمل آورند.

 

علی اکبرعرب مازار

———————————————————————————————————————————————

صورتجلسه ۱۱/۳/۸۸

پیرو جلسه مورخه ۳۰/۲/۸۸ جلسه ای در تاریخ ۱۱/۳/۸۸ فی مابین هیأت رئیسه شورای اصناف کشور و نماینده مجمع توزیعی تهران با جناب آقای محمود شکری معاون عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص مالیات عملکرد سال ۱۳۸۷ اصناف کشور تشکیل و مقرر گردید:

۱- با عنایت به دستور ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر احمدی نژاد در جلسه مورخ ۲۳/۲/۸۸ مسئولین مجامع امور صنفی و اتحادیه های سراسر کشور مبنی بر تعیین مالیات عملکرد ۱۳۸۷ اصناف توسط مسئولین اتحادیه ها در اجرای بند ۸ مصوبه شماره ۱۵۰۸۶۶/ت ۳۸۸۴۲/ک مورخه ۱۷/۱۱/۸۶ کمیسیون اصل ۱۳۸ قانون اساسی، هیأت رئیسه با مسئولیت رئیس اتحادیه نسبت به تعیین مالیات عملکرد سال ۱۳۸۷ بر اساس درآمد مشمول مالیات تعیین شده هر یک از اعضاء خود حداکثر تا پایان خرداد ماه سال جاری اقدام نموده و مراتب را طی فهرستی به شرح فرم پیوست به ادارات امور مالیاتی ذیربط ارائه نمایند.

۲- در صورت درخواست رئیس اتحادیه ادارات امور مالیاتی مکلفند سوابق مالیات قطعی یا تشخیصی عملکرد ۸۵ و ۸۶ را در اختیار آنها قرار دهند.

۳- هیأت رئیسه به مسئولیت رئیس اتحادیه پس از تعیین مالیات عملکرد ۱۳۸۷ مراتب را به اعضاء خود ابلاغ تا بر اساس آن اعضاء اتحادیه نسبت به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات مشخص شده اقدام نمایند.

۴- در مواردیکه نظر اتحادیه امور صنفی در تعیین درآمد مشمول مالیات و مالیات حداکثر ۱۰% از اعضاء مشمول این صورتجلسه به نظر رئیس امور مالیاتی ذیربط مورد قبول واقع نشود در این صورت حسب درخواست اداره کل امور مالیاتی اتحادیه صنفی مکلف است اسناد و مدارک مثبته و دلایل توجیهی لازم در تعیین درآمد مشمول مالیات و مالیات را ارائه نماید چنانچه دلایل و مستندات ارائه شده مورد قبول رئیس امور مالیاتی واقع نشود مراتب در یک کارگروه چهار نفره متشکل از رئیس مجمع امور صنفی، رئیس اتحادیه امور صنفی ذیربط، مدیر کل امور مالیاتی و رئیس امور مالیاتی مطرح و مورد تصمیم گیری واقع می شود و در موارد عدم حصول نتیجه موضوع از طریق اداره کل امور مالیاتی طی لیستی جهت اتخاذ تصمیم نهایی به معاونت عملیاتی سازمان امور مالیاتی گزارش گردد.

۵- در صورت عدم تمایل هیأت رئیسه اتحادیه ها در خصوص اقدام به تعیین مالیات عملکرد سال ۱۳۸۷، اتحادیه و اعضاء ذیربط می توانند بر اساس الگوی ابلاغی سازمان امور مالیاتی نسبت به تسلیم اظهارنامه از طریق خود اظهاری اقدام نمایند.

تبصره: توافقات انجام شده در اجرای الگوهای ابلاغی سازمان امور مالیاتی با مسئولین اتحادیه ها تا تاریخ ابلاغ این صورتجلسه به قوت خود باقی است.

۶- مؤدیانی که نسبت به اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۸۷، حداقل به میزان درآمد مشمول مالیات و مالیات تعیین شده طبق نظر اتحادیه اقدام نمایند برای مشمولین بند (ج) ماده ۹۵ در اجرای تبصره ۵ ماده ۱۰۰ مشمول توافق و برای مؤدیان موضوع بندهای الف و ب ( به استثناء بندهای ۱ الی ۷و ۱۲ بند الف ماده ۹۵) مشمول تفاهم خوداظهاری خواهند بود.

۷- در اجـرای مـقررات ماده ۱۵۸ قانون مالیاتهای مستقیم نمونه انتخابی برای رسیدگی از بین اظهارنامه های مشمول تفاهم خوداظهاری (بندهای الف و ب) و به میزان ۵% با نظر مدیر کل امور مالیاتی ذیربط تعیین خواهد شد.

۸- اظهارنامه مالیاتی اعضایی که درآمد مشمول مالیات ابرازی آن حداقل به میزان درآمد مشمول مالیات و مالیات تعیین شده طبق نظر اتحادیه به شرح بند یک فوق باشد قطعی می باشد مگر اینکه در اجرای بند ۷ به عنوان نمونه انتخاب یا در اجرای بند ۴ مورد قبول واقع نشده باشد.

۹- به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای وصول مالیات، با رعایت مقررات ماده ۱۶۷ ق.م.م. ۴۰% ( چهل درصد) مالیات به صورت نقد در زمان تسلیم اظهارنامه و مابقی در اقساط مساوی ماهانه حداکثر تا پایان آذر ماه ۱۳۸۸ تقسیط گردد.

۱۰- در اجرای مقررات ماده ۲۲۷ قانون مالیاتهای مستقیم هر گاه بر اساس اسناد و مدارک به دست آمده مشخص گردد، درآمد مشمول مالیات مشخصه هر یک از مؤدیان موضوع این صورتجلسه با درآمد مشمول مالیات ابرازی اختلاف دارد مالیات مابه التفاوت وفق مقررات مطالبه خواهد شد.

مشروط بر اینکه مبلغ مالیات مورد نظر کمتر از۲۵۰،۰۰۰ ریال نباشد.

۱۱- تعیین مالیات عملکرد ۱۳۸۷ برای مؤدیان مالیاتی که سابقه مالیاتی ندارند یا اولین سال فعالیت آنها می باشد با نظر رئیس اتحادیه و مدیر کل امور مالیاتی مربوطه حسب مورد تعیین خواهد شد.

۱۲- مؤدیانیکه اظهارنامه آنها در اجرای بند ۷ این صورتجلسه به عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار می گیرند در صورتیکه درآمد مشمول مالیات مشخصه قطعی (قبل از کسر معافیت) با رقم ابرازی آنان، بیش از ۱۵ درصد اختلاف داشته باشد، مشمول حکم ماده ۱۹۴ ق.م.م خواهند بود.

۱۳- با عنایت به اعتماد دولت محترم به اتحادیه ها در تعیین درآمد مشمول مالیات و مالیات اعضای خود، مقتضی است مسئولین اتحادیه ها به منظور استمرار این اعتماد و افزایش تعامل و تفاهم با سازمان امور مالیاتی، در تعیین درآمد مشمول مالیات و مالیات اعضای خود با در نظر گرفتن میزان فعالیت اقتصادی و درآمد واقعی هر یک از اعضای خود اقدام نمایند.

۱۴- ادارات امور مالیاتی مکلفند در تعیین درآمد مشمول مالیات و اعمال معافیت و محاسبه مالیات با مسئولین اتحادیه ها همکاری لازم داشته باشند.

 

آقای علی اکبرعرب مازار رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

آقای قاسم نوده فراهانی رئیس شورای اصناف کشور

آقای محمود شکری معاون عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور

اعضاء هیئت رئیسه شورای اصناف کشور آقایان شکریه، ممبینی، افشاری صالح، عزت پور، شیرازی، هاشمی و آقای درستی نماینده توزیعی

———————————————————————————————————————————————–

شماره: ۱۲۶۱۹۰

تاریخ: ۰۵/۱۲/۱۳۸۷

دستورالعمل توافق و تفاهم خوداظهاری با اتحادیه ها و مجامع امور صنفی در اجرای مقررات تبصره ۵ ماده ۱۰۰و ماده ۱۵۸ ق.م.م. و تصویب نامه شماره ۱۵۰۸۶۶/ت۳۸۸۴۲ک کمیسیون اصل ۱۳۸ قانون اساسی برای درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال ۱۳۸۷ صاحبان مشاغل امور صنفی موضوع ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم

در اجرای مقررات تبصره ۵ ماده ۱۰۰ و ماده ۱۵۸ ق.م.م و تصویب نامه شماره ۱۵۰۸۶۶/ت ۳۸۸۴۲ ک کمیسیون اصل ۱۳۸ قانون اساسی، به منظور بر قراری تعامل و جلب مشارکت و همکاری اتحادیه ها و مجامع امور صنفی در جهت اجرای مطلوبتر عدالت مالیاتی و استفاده بهینه از منابع و با در نظر گرفتن اوضاع و احوال اقتصادی و موقعیت اقلیمی برای تعیین درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال ۱۳۸۷ صاحبان محترم مشاغل امور صنفی موضوع ماده ۹۵ ق.م.م و با عنایت به درخواست های مکرر مسئولین محترم امور اصناف استانها، انجام توافق و تفاهم خوداظهاری با اتحادیه ها و مجامع امور صنفی با ابلاغ سه الگو به شرح پیوست به آن امور مالیاتی/ اداره کل محول می گردد تا با رعایت یکی از سه الگوی مذکور نسبت انجام توافق و تفاهم خوداظهاری با اتحادیه ها و مجامع مذکور در چارچوب قوانین و مقررات به شرح زیر اقدام نمایید.

۱- در سال جاری ضمن برگزاری جلسات مشترک با تمام مسئولین اتحادیه ها و مجامع امور صنفی الگوهای پیوست تبیین و به آنها ابلاغ گردد.

۲- مسئولین محترم اتحادیه ها و مجامع امور صنفی حسب مورد اختیار انتخاب یکی از سه الگوی مذکور را خواهند داشت.

۳- پس از انتخاب الگوی مورد نظر توسط هر یک از مجامع یا اتحادیه های امور صنفی مراتب انجام توافق یا تفاهم حسب مورد با رعایت دستورالعمل مربوط صورتجلسه گردد.

۴- یـک نـسـخه از صـورتجـلسات تنـظیمـی در ایـن خصـوص، حداکثر تا تاریخ ۳۱/۲/۱۳۸۸ به معاونت عملیاتی سازمان ارسال گردد. ادارات کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا وضعیت اعضای اتحادیه های امور صنفی در انطباق با هر یک از الگوهای پیوست مشخص گردد.

۵- با هماهنگی مجامع واتحادیه امور صنفی اطلاع رسانی لازم به هر یک از مؤدیان در خصوص توافق و تفاهم به عمل آمده و تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۸۷ در موعد مقرر قانونی به عمل آید.

علی اکبرعرب مازار

ردیف مالیات قطعی سال ۱۳۸۶ با رعایت سایر شرایط درصد رشد
۱ تا مبلغ ۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال ۱۸%
۲ تا مبلغ ۱۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال ۲۰%
۳ بالاتر از مبلغ ۱۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال ۲۲%
ردیف مالیات قطعی سال ۱۳۸۶ با رعایت سایر شرایط درصد رشد
۱ تا مبلغ ۵۰۰،۰۰۰ ریال ۱۲%
۲ تا مبلغ ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال ۱۵%
۳ تا مبلغ ۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال ۱۸%
۴ تا مبلغ ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال ۲۰%
۵ بالاتر از مبلغ ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال ۲۲%



:: موضوعات مرتبط: قوانین و بخشنامه ها , ,
:: بازديد از اين مطلب : 187
|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0
تاريخ انتشار : پنج شنبه 20 فروردين 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با اين پست
ليست
» بخشنامه ۲۲۷۴۱۳ مورخ ۹۳/۱۲/۲۵(حداقل مزد ۱۳۹۴) / آخرین اخبار دستمزد ۹۴
» متن کامل قانون بودجه سال ۹۴ کشور/ با درنظرگرفتن بندهای مالیاتی و بیمه ای
» اطلاعیه مرحله اول ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده
» اطلاعیه مرحله دوم ثبت نام مودیان مالیات برارزش افزوده
» اطلاعیه مرحله سوم ثبت نام مودیان مالیات برارزش افزوده
» اطلاعیه مرحله چهارم ثبت نام مودیان مالیات برارزش افزوده
» فصل چهارم – وظایف و تکالیف مؤدیان (مواد۱۸ تا ۲۳)
» اعلام تاریخ ثبت نام، آموزش و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با مؤدیان مرحله پنجم
» نمونه صورتحساب فروش کالا و ارائه خدمات
» بخشنامه ۵۳۲۱۴/۵۴۳/۲۱۳ م ۸۷/۶/۴(مالیات نقل و انتقال فروش وکالتی خودرو)
» فصل نهم- سایر مالیات ها و عوارض خاص(مواد۴۲ تا۵۳)
» بخشنامه ۸۷۳۰۵ مورخ ۸۷/۸/۲۹(دستورالعمل صدور گواهی اخذ چک به نیابت از گمرک جمهوری اسلامی ایران در رابط
» فصل سوم – ماخذ ، نرخ و نحوه ی محاسبه ی مالیات (مواد۱۴ تا ۱۷)
» دستورالعمل ضوابط اجرایی قسمت اخیر تبصره (۴) ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده شماره ۲۰۰/۲۳۹۸۰ مورخ
» بخشنامه۶۳۴۳۰ م ۸۸/۸/۱۶(اجرای مالیات برارزش افزوده ونمونه صورتحساب حمل ونقل جاده ای کالا)
مي توانيد ديدگاه خود را بنويسيد


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


راه حل صحيح موفقيت اين است که اشتياق شما به پيروزي بيشتر از ترس شما از شکست باشد.